En smarrig & god efterrätt ...


Rabarberpannacotta
6 port
5 gelantinblad
300 g rabarber
2 dl vatten
1 dl socker
1 vaniljstång
2 1/2 dl vispgrädde

Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 min .
Skala & skär rabarbern i tunna skivor .
Koka upp vatten , socker & uppsnittad vaniljstång .
Lägg i rabarbern & koka under lock i ca 5 min , tills rabarbern är
mjuk.
Ta upp vaniljstången & spara 1 dl av rabarbern.
Mixa resten av rabarbern , tillsätt grädde & koka upp .
Ta upp gelantinbladen & låt dem smälta ner i rabarber & grädd
blandningen.
Fördela i portionsglas, låt stå kallt i 2 tim.
Fördela resten av rabarbern på pannacottan & låt stå kallt ytterligare
2 tim.

Somrig & god !!!
( Jag serverade hallon till )
Mums !!

Detta bjöd jag tjejmiddagsgänget på i söndags efter surströmming
& blev utnämnd till pannacottadrottning !

( Tänkte tyvärr inte på att ta någon bild innan de var uppätna ).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0