Jonas..

En liten historia om Livet....


Jonas Gardell - vår hjälte J
 
 
 
Jag lät installera en ny telefon, fick sedan en skyhög
 
telefonräkning, ringde upp Telia och frågade...
 
- Jag har en förfrågan angående en teleräkning jag har
 
fått. Ni har varit hos mig och kopplat in ett nytt
 
abonnemang och debiterat 310 kronor i resekostnad.
 
Varifrån har man åkt för att det ska kosta så mycket?
 
- De har åkt från Arbetscentralen, svarade Telia.
 
- Var ligger Arbetscentralen?
 
- Det vet jag inte.
 
- Ligger Arbetscentralen i innerstan?
 
- Ja, det gör den.
 
- Själv bor jag vid Slussen, som du vet är absoluta
 
innerstan, hur kan det kosta 310 kronor att resa den
 
sträckan?
 
- Det bara gör det, svarar Telia.
 
- Sedan har ni debiterat "teleuttag" 140 kronor...
 
- Det är för själva jacket.
 
- Men jag har ju mitt gamla jack kvar, ska jag betala för det en gång till?
 
- Varför frågar du allt detta?
 
- Jag heter Jonas Gardell och ...
 
- Du ska få tala med någon annan.
 
 
 
Så går ännu en stund och sedan säger en röst:
 
- Debiteringen!
 
- God dag, säger jag, jag har blivit debiterad resekostnad
 
310 kronor på min teleräkning, och jag skulle vilja veta
 
var den här Arbetscentralen ligger som man har rest ifrån.
 
- På Norrlandsgatan ligger den.
 
- Nu är det så att jag bor vid Slussen. Det är ju bara
 
fem minuters resväg.
 
- Det kostar det.
 
- Får jag fråga hur man har rest?
 
- Hur menar du?
 
- Har man cyklat, åkt taxi...
 
- Man har åkt bil.
 
- Hur kan det kosta 310 kronor att fara en kilometer med
 
bil? För 310 kronor kommer man nästan till Arlanda i taxi,
 
tur och retur. För 310 kronor kommer man till Norrköping med tåg.
 
- Det har regeringen bestämt.
 
- Har regeringen bestämt att det ska kosta 310 kronor att
 
resa mellan Norrlandsgatan och Slussen? Med tunnelbana
 
kostar det tolv spänn.
 
- Vad vill du egentligen?
 
- Jo, jag heter Jonas Gardell och...
 
 
 
Du ska få prata med Klas Gustafsson, han har hand om sånt här.
 
 
 
Lite senare blir jag uppringd, inte av Klas Gustafsson utan
 
av en kvinna som vi kan kalla Sonja. Sonja säger att
 
Arbetscentralen inte ligger på Norrlandsgatan utan på
 
Söder där jag bor. Då säger jag att det ju i så fall
 
är ännu närmre till mig. Sonja svarar att 310 kronor
 
plus moms är Minimipris för en resa, en restimme 310 kronor.
 
 
- Men han har ju bara rest i fem minuter.
 
- Gör ingen skillnad.
 
- Det gör det väl. Ni har debiterat
 
arbetskostnad också, en timme, 310 kronor.
 
 
 
- Det gör vi alltid.
 
- Men han arbetade ju bara i femton minuter.
 
- Gör ingen skillnad.
 
- Snälla ni, ni har ju inklusive resa och arbete
 
bara ägnat er tjugo
 
minuter åt mig, ändå ska jag betala för två timmar.
 
- Man måste ju skilja på resa och arbete. Såna är reglerna.
 
Man betalar för varje påbörjad timme.
 
- Fast man bara har arbetat och rest i tjugo minuter?
 
- Visst.
 
 
 
Nu börjar en otäck tanke mala i mig, jag måste
 
fråga:
 
- Förlåt, om ni påbörjar arbetet 10.55 och
 
avslutar det 11.05, får man
 
betala för två timmar då?
 
- Ja, det är ju två timmar.
 
- Nej, det är tio minuter, men ni menar alltså
 
att ett arbete som
 
utförs mellan 10.45 och 10.55 räknas som en
 
timme medan ett arbete som
 
utförs mellan 10.55 och 11.05 räknas som två,
 
fast den faktiska arbetstiden i båda fallen är lika lång.
 
- Ja. Så menar vi. Ja.
 
Jag vill poängtera att citaten är ordagranna.
 
Till slut betalade jag
 
310 kronor för fem minuters resa med bil. 310 kronor för
 
Femton minuters arbete och 140 kronor för ett jack jag
 
redan hade. Plus moms.
 
Det här är det Nya Telia.
 
Ett Telia som har gått på charmkurs. De är
 
trevliga som fan. Och riktiga lurendrejare. Och nästa gång Telia
 
kommer till er, begär att de stannar i en timme, för det har ni betalt
 
för. Åk sedan runt i deras bil en timme, det har ni också betalt
 
för!
 
 
 
Hälsa från mig
 
Jonas Gardell
 
 


Kommentarer
Postat av: Hans G Larsson

Hej! Jonas Gardells historia "Det nya Televerket" är en skämtsam historia som roat svenskarna i minst tio år. Jag tror att den är från hans bok "Mormor gråter" som kom ut redan 1993 och från början beskrev han Televerket. Jag tror möjligen också att han hade med det i ett "Sommarprogram" i radion i den vevan. I nyare inlägg på nätet har detta, som i det här fallet, i bland ändrats till Telia. Det är alltså ingen ny upplevelse som han beskriver utan en historia som poppat upp med jämna mellanrum sedan dess. Det finns säkert en del sanning i hans historia, men jag hoppas och tror att vi ändrat oss under alla de år som gått sen dess. Det visar inte minst de undersökningar som årligen görs och där kunderna får betygsätta sin tele- bredbandsleverantör. Där ligger vi i topp numera :-)



Vänliga hälsningar



Hans G Larsson

Informationsansvarig

TeliaSonera

2009-06-01 @ 14:49:29
Postat av: K

Hoppsan ser att Telia lämnat sin signatur här ovan!!

Hursomhelst är historien bra och tyvärr säkert sann och gäller säkert för fler företag än Telia.

Ha en nice kväll!

kram!

2009-06-01 @ 19:20:30
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: Berith

Den där är verkligen bra L

Tack för plantorna och fikat =9

Ha en bra dag ,kram från kussen Berith =)

2009-06-02 @ 08:20:10
URL: http://maxmax.bloggagratis.se
Postat av: Tesstamente

Herregud, hur hittade Hans dig?? Och så fort, mindre än en timme? Nu blir jag rädd, har de nån aggresiv sökmotor.. gulp!

2009-06-03 @ 22:51:51
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Karin

Kul historia!

2009-06-11 @ 12:16:34
URL: http://hemochliv.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej :) fin blogg.. besök gärna min och skriv vad du tycker! Kram



http://h88.blogg.se

2009-06-11 @ 12:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0