Mmmmmmmmorotskaka

mums säger jag bara ! Morotskaka är verligen en av mina kakfavoriter ( undrar om det är för att namnet gör att de känns lite (?!) nyttiga ....nåja här kommer bild & recept ;


Morotskaka


2 ägg
50 g smör
2 dl socker
2 dl vetemjöl
3 dl finrivna morötter
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Ostkräm

75g smör
3 dl florsocker
100 g philadelphiaost
1,5 tsk vaniljsocker
1 msk pressad lime ( jag använde citron)

Blanda mjöl , kanel, bakpulver, bikarbonat & vaniljsocker

Vispa ihop smör och socker till en fluffig smet . Blanda sedan i äggen och de torra varorna och sedan morötterna.

Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna . Häll i smeten och grädda i 175 grader 25 - 30 min ( kanske kortare ) , kolla med en sticka om kakan är färdig.

Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper och låt svalna.

Gör ostkrämen genom att blanda alla ingredienser till en fluffig smet .

Bred sedan ut ostkrämen på den kalla kakan .

Låt kakan stå i kylen en halvtimme innan du skär upp den .( Om du kan hålla dig :-))

Ät och njut !!!

Kommentarer
Postat av: anna

Åhhhhhhh...jag som har sockerstopp, eller nåja, sockerminskning i alla fall :)



Såg väldans gott ut i alla fall!

2008-09-09 @ 20:29:39
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: pia

näää inte frestas sååå mitt i veckan...mmmm

2008-09-09 @ 21:16:38
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Postat av: Anna

Detta ska jag pröva. Absolut.

2008-09-10 @ 14:05:28
URL: http://sparaochres.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0